Nedeljsko branje XXX - XY Photography

Slovenija, dežela fotografov

Ko spremljam forume, bloge in ostale internete, dobivam občutek, da postajamo dežela fotografov. Vsak, ki je včeraj kupil malo resnejši fotkič, ima danes že svojo spletno stran in čez svoje fotke velik vodni žig v stilu "XY Photography". ravzaprav nič napačnega, s tem se zavaruješ, da ti ne bo nihče ukradel fotografij. Slednje se je zgodilo Juretu Frelihu, s strani najboljšega soseda, Mercatorja. Jure je pameten dečko, odšel je v odvetniško pisarno, pripravili so prijazen dopis, dogovorili so se za sestanek, kjer so Mercatorjevci "pametno" zarvnili ceno (hja, če ne vprašaš za ceno, je takšna, kot tebi pade na pamet, ne tista iz iStocka) in sedaj bodo plačali še višjo, pravzaprav mnogo višjo. Odvetniki niso poceni, sodišče takisto, nekaj malega bodo nanesle tudi obresti. Ampak to je druga zgodba. No, in tak XY Photography, ki mu je uspelo posneti nekaj dobrih fotk, bi rad postal slaven in znan. Tudi to ni nič napačnega, vsak si želi svojih 5 minut slave. Problem je, kako priti do tja. Na eni strani z delom, na drugi s ceno. Tisto prvo še nekako gre, drugo pa praviloma zelo slabo. Celo tako slabo, da marsikdo da raje fotke zastonj od sebe. Vem, o tem sem že pisal, a bo treba še. In to veliko. Zadnjič sem bral o enemu fantu, ki je fotkal nek koncert, fotke so bile všeč bendu in jim jih je odstopil zastonj. Eden od komentarjev je bil, da gre tako rekoč za sosedsko pomoč. Pa gre res? Kaj naj bi bila sosedska pomoč? Recimo, Franc rabi pomoč pri obiranju grozdja, pokliče Lojzeta in še par prijateljev, gredo v akcijo, v enem dnevu oberejo, sprešajo, zvečer naredijo žur in vsi so srečni. Potem Lojze rabi Franca, da mu pomaga obirat hruške in jabolka, ki jih bo sprešal, naredil nekaj soka, iz ostalega žganje. Ko bosta pobrala, se bosta vsedla za mizo in preizkušala lanski pridelek, oba bosta srečna. Tako nekako si predstavljam sosedsko pomoč. Kaj pa kaj bolj resnega, recimo da je tvoj sosed Tadej odvetnik? Ga lahko vprašaš za nasvet? Zakaj pa ne, verjetno te bo tudi zastopal po kakšni boljši ceni oziroma zaračunal kakšno uro manj. Sploh, če si ti recimo avtomehanik in mu boš kakšno malenkost na avotmobilu, ki jo lahko popraviš doma hitro popravil ali vsaj svetoval, kaj je potrebno narediti. Tudi fotografiranje je lahko medsoseska pomoč. Recimo Franceva najstarejša deklina se poroči, ti pridno pofotkaš poroko, na koncu še daš album. Vsakič boš od Franca dobil najboljše koline, vino ali kaj tretjega, odvisno od okoliša. Seveda smo se v vseh gornjih primerih izognili državi in plačilu davka, zato slednja tudi hoče svoje delež, kar je zopet nova zgodba. Kaj pa, ko hoče band tvoje fotke, ti pa jih daš zastonj? Ali pa kakšen časopis, ti pa daš fotografije samo zato, da bo spodaj omenjeno tvoje ime? Če bo band igral na tvoji poroki zastonj, super. Ampak zelo verjetno, da ne bo. Nekateri res igrajo zaradi lastne zabave, a večina jih hoče na koncu dneva videti denar. Če nič drugega strune, palčke in druge malenkosti stanejo, vključno z bencinom, vedno ne igraš pred svojim pragom. Tudi večina časopisov ne izhaja zaradi dobre volje lastnikov, ampak zaradi tega, ker bi radi zaslužili. Cena fotografij je zaradi "poceni" digitalne fotografije krepko padla, tako da fotograf zaradi ene objavljene fotke ne bi veliko zaslužil, a vseeno, zastonj fotka, tu, zastonj fotka tam, na koncu se pozna časopisu v plus, fotografu pa v minus. Enako je z bandom, fantje potrebujejo promocijo, se pravi fotke in objave, da jih bodo povabili na drug koncert ali veselico, kjer bodo lahko zaslužili kakšen euro. Gre torej za medsosesko pomoč? Ja, ampak enosmerno. In take nihče nima rad.

P.S.
Izvedel, da je v Sloveniji prodanih manj kot 30 Lightroom licenc. Capture One jih je več. Pri nekaj 1.000 fotografih, ki služijo ali želijo služiti kruh s fotografijo je to preprosto sramotno dejstvo. Tudi to je eden od razlogov za tako nizko ceno fotografij.

Komentarji

  1. čestitke za jubilejno objavo. se strinjam z napisanim, samo zaenkrat sem tudi jaz v razredu xy fotografov, tako da se nimam kaj oglašat :)

    OdgovoriIzbriši
  2. Super objava! Glede licenc za plačljive programe se mi pa zdi, da za nas neprofije popolnoma zadoščajo opensource variante. Vse je v glavi, vse se da če se res hoče!

    LP, Matej

    OdgovoriIzbriši
  3. Super napisano. (:

    Všeč mi je, da je napisano s primerom iz koncertne fotografije (mogoče zaradi tega, ker mi je najbližje). Problem v Sloveniji je, da se vedno najdejo ljudje, ki svoje fotografije (ponavadi zelo šlampaste) oddajo zastojn in tukaj izvisimo. Ko pa probamo nekaj zračunati pa tudi neveš kok bi računou.

    Ali pa je en model za čisto vse-fotograf in novinar za 50 medijev.

    OdgovoriIzbriši
  4. Ne jokajte. Razmah digitalne fotografije je prinesel pač to, da si lahko za relativno majhen denar skoraj vsakdo kupi razmeroma dober fotoaparat in z njim slika. Fotografiranje je marsikomu hobi in v veselje, ne pa služba in bistven vir dohodka. Zato mu je kot avtorju fotografij v veliko veselje, če rezultate njegovega hobi udejstvovanja nekdo nekje objavi, pa naj si gre za spletno stran benda, časopis ali pa zurnal24.si, ter ga podpiše kot avtorja. Denar je tukaj drugotnega pomena in bo avtor o plačilu za svoje fotografije začel razmišljati šele čez čas, ko mu bodo mediji ali bendi z objavo fotografij dobro delo potrdili že petič ali desetič.

    Razumeti je potrebno tudi to, koliko je tistemu, ki vašo fotografijo uporabi, ta fotografija sploh vredna in koliko ima od nje lahko koristi. Moje izkušnje kažejo, da fotografi, predvsem tisti, ki se rinejo v profesionalne vode, začnejo kar naenkrat svoje delo zelo visoko - previsoko ceniti.

    Dragi moji profesionalni in polprofesionalni fotografi, če boste hoteli biti za svoje delo plačani, boste morali ponuditi nekaj več. Predvsem pa ne "tekmovati" z amaterskimi fotografi, ki slikajo najstnice, ki bi rade postale modeli, koncerte, poroke in podobno. Usmerite se v kakšno drugo, bolj profitabilno zvrst fotografije. Tam, kjer je fotografija vredna več. Ampak za to je treba malo več znanja in truda, kot recimo pri koncertu, kjer s fiksnim objektivom za 150 EUR delaš čudeže.

    Lep pozdrav od fotografa, ki v foto opremo vsako leto vrže vsaj kakšnega jurja ali dva in kljub temu dostikrat kakšno fotografijo šenka.

    OdgovoriIzbriši
  5. Ha, ha. Tole pa sem se nasmejal. Tisti fant, ki je fotkal en koncert v okviru mariborskega dogajanja in so bile potem fotke všeč enmu bendu in se je s tem pohvalil na Vriskaču na Slo-foto.net je tale fant http://www.slo-foto.net/portfolio/tobi oz. http://www.slo-foto.net/userinfo-Tobi.html Njegov blog http://52tednov.blogspot.com/ pove, da gre za dijaka ;) Na Vriskaču je povedal, da fotka zase in da je bil vesel, da so bile fotke še komu všeč.

    Če pa to jemljete sebi za konkurenco, ste pa res smešni. Ja res, najbolje bi bilo, da bi z bendom za ta posel sklenil avtorsko pogodbo, pobral nekaj fičnikov in nakopal težave staršem, ki ga dajejo v dohodninsko olajšavo :D Ali naj bi po vašem kar na roke zahteval denar?

    Dajte se v roke vzet (fotografi, ki od tega vsaj delno živite) in tako, kot je napisal T-bird, naredite dejansko raziskavo trga in ugotovite kdo je zares vaša konkurenca, kakšne so tržne niše in kaj je vaš "unique selling point", ker, verjemite mi, dijaki z DSLRji, ki skačejo po koncertih, to zagotovo niso.

    BTW, pri hobijaštvu je vendar jasno, da je denar vržen v hobi, izgubljen denar (velja za vse hobije, primerjaj npr. s kolesarstvom, motociklizmom, smučanjem, igranjem glasbenega inštrumenta, risanjem ipd.).

    Disclaimer: Za Lightroom in Photoshop imam kupljeni licenci, s fotografijo se ukvarjam amatersko in fotkam zase. Če mi kdaj kakšna punca ali fant pozira, dobi zastonj fotke, ki so ji oz. mu všeč.

    OdgovoriIzbriši
  6. No pa, da še jaz dam zraven moja 2 centa če ste me že omenli, pa upam, da nebom komu stopil v zelje z mojim mnenjem:
    Glede na to, kar si napisal se z skoraj vsem strinjam, ampak je pomoje tukaj tudi važna kvaliteta tega kar narediš, ker za nekaj kar bi marsikdo naredil bolše se po moje ni pravično do drugih zahtevat plačilo. Sej če bend/časopis al pa kdorkoli želi top fotografije bo skupaj nabral denar al kakorkoli in najel ta resnega fotografa ki bo priskrbel tiste fotografije ki jih gledamo ko se vozimo mimo velikih plakatov za koncerte itd.

    Zdaj pa glede na to, kar je Tibor napisal o meni, da razčistim zakaj sem dejansko to naredil.

    Verjetno ste vsi kot otroci imeli vsaj enkrat tisti občutek, ko je starš/učitelj kdorkoli te pohvalil da si nekaj naredil dobro pa tudi če ni bilo popolno.

    Tak nekako je meni, ko lahko rečem da me je dejansko nekdo opazil pa da moje fotografije mogoče dnevno vidi vsaj 15 ljudi na njihovi strani.
    Za zgubit nisem imel nič ko sem jim dal fotografije, še plačal sem pismo z dvd - jem. v nasprotnem primeru bi bile fotke samo na mojem blogu in trdem disku, da pa bi računal od njih za fotke pa mi na kraj pameti ne pade. Bi se še zgodilo, da bi kdo napisal blog vnos da zahtevam plačilo za moje "zmazke"

    Lp Tomaž Strmčnik

    OdgovoriIzbriši
  7. Tomaž,
    Na tole sem se spomnil http://www.payitforwardmovement.org/ Skratka, naslednjič, ko boš komu naredil takšno "uslugo", jo lahko pogojuješ s tem, da tudi oni naredijo "uslugo" naprej nekomu tretjemu ;)
    Sem pa že takrat na Vriskaču povedal, da si za moj okus naredil dobro delo in ni nič narobe s tem. Je pa res, da v današnjem času vsi gledajo samo še na keš in drugih oblik zadovoljstva (npr. takega, kot si ga opisal ti) ne poznajo več. Žal.
    Tako je še kako resničen tvoj zaključek "Bi se še zgodilo, da bi kdo napisal blog vnos da zahtevam plačilo za moje "zmazke"" Karkoli bi ti naredil, bi te ali ena ali druga struja obsodila. Zato verjemi vase in bodi zvest tistemu, kar sam meniš, da je prav in dobro.
    Pa lp, Tibor

    P.S.
    Aja, mogoče bi bilo fino prebrati celo tvojo zgodbo s temi glasbeniki. Kako so sploh pristopili do tebe, so ti kaj ponudili v zameno, ... Mogoče na tvojem blogu in s fotkami ;)

    OdgovoriIzbriši
  8. Ja, malo pozno, internet mi ne dela ravno tako, kot bi želel ... Tomaž, ni letelo nate, pač splošen trend v tej deželi. In verjemi, velikokrat sploh ni pomembna kvaliteta fotke, ampak njena cena. Če je kolikor toliko dobra in je zastonj, je že odlična.

    T bird, vsa čast tebi in še nekaterim, ki ste uspeli na iStocku. Ampak tudi tam je potrebno znanje, predvsem pa približno v naprej vedeti, kaj naročnik želi oziroma kaj bi se prodajalo. Sicer se ne strinjam z microstock filozofijo, ker je generalno sesula celoten stock (ok, namesto 10.000 fotografov prej sedaj 1.000.000 služi približno enako, večina bolj malo) ampak imaš idejo in veš, kako jo vnovčiti. Tudi to ni nič narobe. Skratka, samo opozoril sem na en problem, ki morda niti ni problem, ampak splošen trend in ta tekst verjetno ne bo veliko spremenil, če sploh bo kaj.

    OdgovoriIzbriši
  9. Če potrebujete pravno pomoč, se lahko obrnete name. Doslej sem še vse pravne spore uspešno rešil.

    PS

    Sem pa alergičen na tiste, ki se izdajajo za fotografe, nimajo odprte obrti in delajo zastonj. To pa je čisti K.O. cehu. Dolgoročno to tudi pomeni uničenje te veje obrti.

    Pojasnilo - Nakup fotoaparata - fotograf? Glejte, če meni mama kupi šprinterke, nisem šprinter. Če mi mama kupi maratonsko kolo, nisem maratonec. Če mi mama kupi mikrofon, nisem pevec. Če mi mama kupi hiter avto, nisem rally voznik.

    OdgovoriIzbriši
  10. Marko, bom imel v mislih, če se bo slučajno kaj rabilo. Bomo videli, ali je bilo samo dosti dima, ali tudi kaj ognja.

    OdgovoriIzbriši
  11. Superb, what a blog it is! This webpage provides helpful information to
    us, keep it up.
    funny photos

    OdgovoriIzbriši

Objavite komentar

Priljubljene objave